יום ראשון, 5 בדצמבר 2010

נשים נשים, שק של מוזיקאיות מוכשרות


הפוסט הזה, או לפחות תחילתו, נכתב ב 25/11 הלא הוא יום המאבק הבינ"ל באלימות נגד נשים. ולכן, מבלי אפילו טיפת קשר בין השניים, הפוסט הזה יוקדש ל- ויעסוק ב-גירל פאוור!
בין אם אתם בעד או נגד אלימות נגד נשים, לנשים הללו לא תוכלו להישאר אדישים. הפטי סמית'ס של שנות האלפיים, הג'ניס ג'ופלינ'ס של דור הפייסבוק. הבחורות הללו נותנות בראש ללא כל רגשי נחיתות או התנצלות. פטי סמית' עצמה אמרה זאת כל כך יפה במשפט: "ישו מת בכדי לכפר על חטאים של מישהו אחר, בטח לא על אלו שלי.." (קשור לגירל פאוור אתם שואלים? לא ממש..פשוט ממש רציתי להשתמש בציטוט הזה).

ניגש הישר לעניינים אם כך, ואין גברת טובה יותר להתחיל ממנה מאשר הגברת הראשונה של המוזיקה האיכותית בכבודה ובעצמה, Mathangi Arulpragasam, או אם תרצו בטמילית மாதங்கி 'மாயா' . அருள்பிரகாசம். או כפי שהיא יותר מוכרת ברחבי העולם: M.I.A..

מלבד היותה הבחורה הכי מגניבה ונותנת בראש שהתהלכה על האדמה הזו, למ.י.ה. שלנו יש סיפור חיים לא שגרתי.. נולדה לאב Arular ולאם Kala (שבהמשך יהפכו לשמות שני אלבומיה הראשונים) בלונדון, ובגיל המכובד של שישה חודשים היגרה איתם בחזרה למולדתם, סרי לנקה.

אביה היה מהפכן פוליטי ומייסד את אחת התנועות לשחרור העם הטאמילי בסרי לנקה. כשמלחמת האזרחים החריפה, היגרה המשפחה להודו, שם חיו מספר שנים לפני שחזרו ללונדון כפליטי מלחמה.

מי שמצליח להתעלות מעל לשכבת הסלאנג העבה עד כדי כמעט בלתי עבירה של M.I.A., יזכה ליהנות מאחת מכותבות המילים המוכשרות והנוקבות. כאשר גם שירי הפופ המתוקים ביותר מלווים בטקסטים נוקבים על מלחמה, חיים כפליט והשחיתות שהיא מרקם החיים בעולם המערבי.

כל זאת ועוד לא דיברנו על המוזיקה! אז בואו נדבר על המוזיקה. מ.י.ה יוצרת שילוב מושלם בין, פופ, היפ הופ, מוזיקה אלקטרונית ורוק אלטרנטיבי. עם המפיקים הכי מגניבים בשוק, מ.י.ה הצליחה להחדיר את המגניבות הטהורה שלה לרחבות הריקודים של בריטניה וארה"ב ואלבומה השני (Kala) אף זכה להיות אלבום השנה של ה-Rolling Stone.

שנשמע קצת מוזיקה?

אז נתחיל עם להיט הפריצה שלה, Galang.



ואם המוזיקה לא שבתה אתכם, אין סיכוי שלא נשביתם מהריקוד החמוד שלה. או מאיך שהיא דופקת בסוף הקליפ את הגרפיטי על המצלמה. אין, אני לא יכול היא כזאת מגניבה!!

וכדי לסמן וי גדול, קבלו את הלהיט שבעזרתו מ.י.ה הפכה מלהיות חביבת האנדרגראונד לחביבת הפלייליסט, Paper Planes, שהופעתו בפסקול "נער החידות מבומבאי" זכורה לטובה. שיר על פליטים, שלפעמים נדמה לנו שכל מה שהם רוצים זה בום בום בום בום ו...קצ'ינג, ולקחת את הכסף שלנו..



המציגים אינם מ.י.ה..

כמאמר השיר הבא, אש אש!



יש עוד כל כך הרבה מ.י.ה לשמוע, אבל אני יכול רק להביא אתכם לבאר, אתם כבר תצטרכו לפתוח בה רמקולים ולשים מ.י.ה. בפול ווליום.

ובנימה שלילית- לפני בערך חמישה חודשים הוציאה מ.י.ה אלבום שלישי במספר בשם /\/\ /\Y /\ (שלקח לי עכשיו ממש הרבה זמן לכתוב). וכגדול הצפיות כך גודל החרא שהאלבום הזה יצא לה.. חבל, אבל לא נורא, קורה. השניים הראשונים בכל מקרה, הם חובה. ואין לי ספק שגם הרביעי יהיה!


היוצרת הבאה היא בערך הדבר הרחוק ביותר שקיים ממ.י.ה, ובכלליות מהוה קצת שינוי אווירה לקו המקפיץ שניסיתי לנקוט בו עד כה. יתכן ושמה יהיה מוכר לכם מביקורה הלא כל כך רחוק בארץ הקודש.
אז מבלי התמהמהות נוספת, העולה לשלב הבא הוא... היא... הוא... –פרסומת אחת וחזרנו- היא.... ג'ואנה ניוסום! (Joanna Newsom).

למי שלא מכיר, אני אנסה לתמצת את הוויתה במילה אחת: מלאך. כן, ג'ואנה ניוסום היא מלאך. יש לה קול של מלאך, היא יפיפייה, היא כותבת ומלחינה שירים/יצירות מדהימות ביופיין. היא מנגנת על נבל למען השם!!

בעזרת קולה המלאכי והנבל שלה כבשה ג'ואנה, ילידת קליפורניה, את עולם האינדי-פולק. הוציאה אלבום מעולה בשם The Milk-Eyed Mender, אלבום *גאוני* (ואני בספק אם הכוכביות האלה מספיקות כדי להדגיש את גאוניותו) בשם “Ys” ואלבום משולש (משלוש?!) בשם “Have One On Me”.


אז אולי שמתם לב שאני בוחר לצרף את ה- '/יצירות' לכל אזכור של המילה שירים בהקשר של ג'ואנה ניוסום, ולא בכדי. השירים של ג'ואנה בנויים בתור יצירות, מאורגנים בצורה מאוד תזמורתית, וכמובן, אורכם הוא לעיתים בהתאם.
על כן, גו'אנה ניוסום זוכה גם היא לאזהרתי המסויגת, שמתריעה על כך שיש כאן יוצרת שדורשת מעט יותר מהמאזינים שלה. מה שבטוח, האלבום Ys הוא בגדר יצירת חובה. לטעמי, באמת משהו מיוחד בנוף המוזיקלי של ימינו.

ובנימה זו, בו נשמע את הקטע האהוב עלי ממנו, Monkey & Bear. הייתה לי התלבטות קשה בין לשים את השיר בלי קליפ או עם האהבלה הזו שתיכף תראו מפזזת בפניכם. בחרתי לבסוף באהבלה, שכן יש לי חולשה מוכרת לאהבלות מפזזות..



קבלו אחד קצת קצר יותר, אך מקסים לא פחות. סומפל באופן מפתיע ע"י הרכב ההיפ הופ The Roots ומכיל את השורה הביזארית מאוד: "הרגתי את ארוחת הערב שלי בעזרת קראטה".



ועוד אחד ממולץ למי שכבר נשאב לעומק הניוסום.






למיטיבי לכת-Warpaint

שוב אנו כאן, בפינת הזרקור, כדי לדבר על הגו'אנות ניוסומות והמ.י.ו.ת הבאות. והפעם יש לנו 4 כאלה!
כבר משמם אפשר להבין שרביעיית הבנות הללו לא באו לשחק..
Warpaint מביאות שילוב בין רוק גיטרות קלאסי, לפסיכדליה זרימתית סטייל הפינק פלויד, קצת פולק וכמובן שקצת ניו-אייג' אלקטרוניקה.

נכון לעכשיו הבנות חתומות על EP בשם Exquisite Corpse שלא פחות מהסעיר את הבלוגוספירה ביחד עם עבדיכם הנאמן. וב-25 לאוקטובר 2010 (טרי טרי!) הן הוציאו ראשון אלבום מלא בשם The Fool.

אז נפתח בבום עם השיר האדיר Beetles, שכולו מעיין ג'אם פסיכדלי ממכר.



ונמשיך עם עוד אחד, שוואלק, אין לי ממש מה לכתוב עליו..



ולסיום, קבלו את הבנות בזרימה אקוסטית יפיפייה באמצע הרחובות החורפיים של לוס אנג'לס. כאלה מדהימות!


עד הפעם הבאה.. תהיו נחמדים לאמהות ואחיות שלכם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה